دسته بندی جرثقیل ها

دسته بندی جرثقیل ها

دسته بندی جرثقیل ها

دسته بندی جرثقیل ها

در این قسمت از مقاله به دسته بندی جرثقیل ها از جمله جرثقیل سقفی ،جرثقیل برجی ،جرثقیل ماشینی ،جرثقیل دروازه ای و ….. اشاره کرده ایم . برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید در ادامه با ما همراه باشید. جهت کسب اطلاعات از قطعات جرثقیل سقفی وارد لینک شوید.

تعریف و تاریخچه جرثقیل

جرثقیل، گرانبر وسیله ای است که بار را در راستای عمودی با استفاده از شش جهت حرکت کنترل پایا جابه جا می کند. اولین جرثقیل ها به گفته ها از سوی یونانی ها اختراع شده اند و در آن زمان نیروی محرک آنها از طریق انسان یا حیوانات به دست می آمد. جرثقیل ها عمدتاً به عنوان ماشین آلاتی در صنعت ساختمان استفاده می شوند، با این حال در صنایع مختلف نیز به طور محدود استفاده می شوند. این دستگاه برای انجام کارهایی مانند نصب، بارگیری و تخلیه مصالح و تجهیزات استفاده می شود و کنترل آن می تواند از داخل کابین یا خارج از آن صورت بگیرد. علاوه بر این، جرثقیل ها می توانند بر روی پایه های ثابت یا متحرک قرار گیرند.

جرثقیل ها از انواع مختلفی تشکیل شده اند که در گروه های زیر دسته بندی می شوند:

  1. جرثقیل برجی (تاور کرین): این نوع جرثقیل ازدسته بندی جرثقیل ها عموماً در ساختمان های بلند استفاده می شود و به سه صورت مختلف بر روی زمین نصب می شود.
  2. جرثقیل های موبایل (ماشینی): این نوع جرثقیل بر روی زمین عمل می کند و دو نوع ثابت (نصب شده روی جک) و کارگاهی (متحرک با بار) وجود دارد.
  3. جرثقیل های سقفی: این جرثقیل ها در سالن های صنعتی و تولیدی، یا در سایر خطوط مانند انبارها و تعمیرگاه ها در ارتفاع بر روی خطوط باربر کناری نصب می شوند. این نوع جرثقیل ها عموماً در دو شکل جرثقیل سقفی تک پل و جفت پل مورد استفاده قرار می گیرند. جهت آشنایی با انواع جرثقیل سقفی ها وارد لینک شوید.
  4. جرثقیل دروازه ای: این نوع جرثقیل ها از دسته بندی جرثقیل ها به دو صورت دروازه ای و نیمه دروازه ای استفاده می شوند.
  5. جرثقیل بازویی: جرثقیل های بازویی به دو صورت بازویی (دیواری) و ستونی بازویی در صنایع استفاده می شوند.
  6. جرثقیل های آویز: این نوع جرثقیل ها در سالن ها و مکان هایی با محدودیت ارتفاع و خطوط مونتاژ سری مانند صنعت خودروسازی قابل استفاده هستند و ظرفیت آنها تا ۵ تن است.
  7. جرثقیل های خاص: این گروه جرثقیل ها از دسته بندی جرثقیل هااز ترکیب گروه های قبلی تشکیل شده اند و در موارد خاصی مانند پشته کردن و غیره استفاده می شوند.

 

دسته بندی جرثقیل ها

 

انواع جرثقیل

جرثقیل خودکشش چرخ زنجیری (crawler crane):

– جرثقیل خودکشش چرخ زنجیری به ظرفیت های مختلف از ۲۰ تن تا ۴۰۰۰ تن ساخته می شود.

– قادر به حرکت با بار است و نیازی به پایه های تعادلی ندارد.

– سرعت حرکت آن نسبتاً کم است و فشار کمی روی زمین ایجاد می کند.

– به دلیل وزن سنگین خود، برای انتقال از یک محل کار به محل کار دیگر نیاز به دستگاه های دیگر دارد یا باید اجزا مختلف آن باز شوند.

جرثقیل خودکشش چرخ لاستیکی:

– جرثقیل خودکشش چرخ لاستیکی در ظرفیت های ۵ تا ۳۵ تن ساخته می شود.

– قادر به حرکت با سرعت تا ۵۰ کیلومتر در ساعت است و می تواند روی جاده ها و یا خارج از جاده ها حرکت کند.

– فشار زیادی را بر روی زمین ایجاد می کند.

– با بوم خرپایی و یا بوم تلسکوپی ساخته می شود.

جرثقیل کامیونی:

– تجهیزات بالابری بر روی کامیون ها نصب می شوند.

– این جرثقیل ها سرعت بالایی دارند و قادر به حرکت در جاده ها هستند.

– برای کارهای یکباره مناسب هستند.

– در ظرفیت های تا ۸۰۰ تن موجود هستند.

– برای برداشتن اجسام سنگین از پایه های تعادل استفاده می کنند.

– دو نوع بوم تلسکوپی و خرپایی دارند، و بوم خرپایی به دلیل سبک تر بودن، ظرفیت بالاتری دارد.

جرثقیل توپوگرافی سخت:

– این نوع جرثقیل از دسته بندی جرثقیل ها خودکشش چرخ لاستیکی برای کارهای خارج از جاده مورد استفاده قرار می گیرد.

– قابلیت صعود در شیب های بالا و دسترسی به فاصله آزاد بزرگ را داراست.

– این جرثقیل ها از پایه های تعادلی برای حفظ پایداری استفاده می کنند.

– دارای یک موتور هستند که هم برای بالابری و هم برای حرکت از روی زمین استفاده می شود.

– چرخ های بزرگی دارند و معمولاً تمام چرخ ها قابل فرمان رانی هستند.

– دارای دو محورو چهار چرخ هستند.

– چرخ ها بزرگ هستند و به یکدیگر نزدیک قرار دارند.

– این جرثقیل ها می توانند از جاده ها نیز استفاده کنند، اما سرعت حرکت آنها حداکثر ۵۰ کیلومتر در ساعت است.

– برای مسافت های طولانی، باید با استفاده از دستگاه دیگری منتقل شوند.

– در ظرفیت های ۲۰ تا ۹۰ تن در دسترس هستند.

جرثقیل های تمام توپوگرافی:

جرثقیل های توپوگرافی از دسته بندی جرثقیل ها، علاوه بر جرثقیل های کامیونی، قابلیت حرکت در جاده ها را دارا بوده و با سرعت بالا حرکت می کنند. همچنین، در مناطقی با توپوگرافی سخت، قابلیت مانور پذیری بالای جرثقیل های توپوگرافی وجود دارد. این نوع جرثقیل ها برای حرکت در مسافت های طولانی در جاده ها طراحی شده اند و دارای ۲ تا ۹ محور بوده و برای ظرفیت های تا ۲۰۰۰ تن استفاده می شوند. جرثقیل های توپوگرافی دارای دو کابین هستند و دارای فاصله آزاد بزرگی هستند که مانور پذیری آنها را افزایش می دهد. این نوع جرثقیل ها به دلیل عملکرد بهتر در سایت ها و حرکت در جاده ها، برای کارهای پراکنده بسیار مناسب هستند. همچنین، به دلیل داشتن ویژگی های کامیونی هیدرولیکی و توپوگرافی سخت با ظرفیت مشابه، قیمت بالاتری نسبت به سایر نوع جرثقیل ها دارند.

جرثقیل بالا بری سنگین( heavy lift cranes):

جرثقیل بالا بری سنگین (heavy lift cranes)، یک دستگاه است که شامل یک بوم و وزنه های تعادل است. هر یک از این وزنه ها بر روی چرخ های زنجیری جداگانه قرار می گیرند و در ظرفیت های ۶۰۰ تا ۲۰۰۰ تن ساخته می شوند. برای کاهش فشار در بوم، از یک پایه عمودی و یک خرپای مایل استفاده می شود. همچنین، وزنه های تعادل اضافی نیز روی یک سکوی اضافی قرار می گیرند.

جرثقیل های شناور (Floating cranes):

جرثقیل های شناور (Floating cranes) معمولاً برای کارهای پل سازی و ساخت بنادر استفاده می شوند. همچنین، ممکن است برای بارگیری و تخلیه کشتی های سنگین نیز استفاده شوند. این نوع جرثقیل ها معمولاً بر روی برج ها قرار می گیرند و ظرفیت های تا ۱۰۰۰۰ تن را دارا می باشند. جرثقیل های شناور برای بیرون آوردن کشتی های غرق شده نیز استفاده می شوند.

جرثقیل های ریلی:

جرثقیل های ریلی از دسته بندی جرثقیل ها، ویژگی واگن جرثقیل های ریلی بر روی ویژگی واگن های با چرخ های فلزی قرار می گیرند. آنها قادر به حرکت در خطوط راه آهن هستند و برای انجام کارهای تعمیر و نگهداری و ساخت خطوط استفاده می شوند. همچنین، برای تخلیه و بارگیری قطارها نیز به کار می روند.

جرثقیل های هوایی (Air cranes):

جرثقیل های هوایی (Air cranes) هلیکوپترهایی هستند که برای جابجایی اجسام سنگین طراحی شده اند. آنها مناسب برای مناطقی هستند که استفاده از جرثقیل های دیگر غیرممکن است. کاربردهای این نوع جرثقیل ها شامل قرار دادن اجسام بر بلندی برج ها، اطفای حریق در جنگل ها و نجات در حوادث غیرطبیعی و غیره می باشد. جرثقیل های هوایی، در حد ظرفیت باربری خود، قادر به جابجایی اشیای مختلف از جمله خودروها، قایق ها و ظروف بزرگ آب، قطعات ساختمانی، تجهیزات ساختمانی و غیره هستند.

جرثقیل لودر:

جرثقیل لودر از دسته بندی جرثقیل ها، یک دستگاه است که شامل یک بازوی مفصل دار و معمولاً تلسکوپی می باشد. این جرثقیل ها بر روی کامیون ها نصب می شوند و برای بارگیری و تخلیه بارها استفاده می شوند. اپراتور باید در اطراف دستگاه حرکت کند تا موقعیت بار را تشخیص دهد. همچنین، کنترل ممکن است به صورت راه دور نیز انجام شود.

جرثقیل های برجی (Tower cranes):

جرثقیل های برجی (Tower cranes)، جرثقیل هایی هستند که دارای پایه های عمودی و بلند هستند و در نزدیکی سازه ها قرار می گیرند. این جرثقیل ها توانایی سرویس دهی در ارتفاعات زیاد و مساحت محدود را دارند. انواع مختلفی از جرثقیل های برجی وجود دارند از جمله جرثقیل برجی با بوم افقی، جرثقیل برجی با بوم زاویه دار و جرثقیل برجی متحرک که می توانند بر روی چرخ زنجیری، کامیونی و ریلی قرار بگیرند.

جرثقیل برجی با بوم افقی:

جرثقیل برجی با بوم افقی از دسته بندی جرثقیل ها، به صورت ثابت و آماده شده روی فونداسیون قرار می گیرد یا به صورت متحرک عمل می کند. نوع ثابت آن ممکن است خود ایستا باشد یا به سازه ای مجاور وصل شده باشد. بوم افقی این جرثقیل دارای دو بخش است، قسمت بلندتر که ارابه و قلاب را در بر می گیرد و قسمت کوتاهتر که وزنه های تعادل، موتور محرک و قرقره های کابل را شامل می شود. این دستگاه قابلیت دوران ۳۶۰ درجه را دارد و صفحه دوار آن در پایین کابین اپراتور قرار دارد. جرثقیل برقی است و برای محدوده کاربرد، طول بوم، وزن وزنه های تعادل و مقاومت سازه ای اجزای آن محدودیت هایی وجود دارد و در منحنی های بار، مقادیر مجاز بالابری نشان داده می شوند.

یک کامنت

  1. […] و آن ها را با دقت در محل خود قرار می دهند.جهت آشنایی با دسته بندی جرثقیل ها وارد لینک […]

نوشتن یک پیام

Your email address will not be published.

پست مرتبط

تماس و مشاوره رایگان

کلمه کلیدی خود را وارد کنید