جرثقیل دروازه ای چیست؟

جرثقیل دروازه ای چیست؟

جرثقیل دروازه ای چیست؟

اصطلاح “جرثقیل دروازه ای” در صنعت حمل و نقل مواد بسیار رایج است. ما اغلب متوجه می شویم که وقتی مردم می گویند جرثقیل دروازه ای، اغلب به سیستم جرثقیل پل سقفی اشاره می کنند. جرثقیل دروازه ای و جرثقیل پل در واقع انواع متفاوتی از جرثقیل سقفی هستند.

در این مقاله به موارد زیر می پردازیم:

  • تعریف جرثقیل دروازه ای
  • انواع جرثقیل دروازه ای
  • جرثقیل دروازه ای برای چه مواردی استفاده می شود
  • ملاحظات طراحی جرثقیل دروازه ای

هدف ما این است که به شما کمک کنیم بفهمید چه نوع سیستم جرثقیل دروازه ای برای نوع کار شما مفیدتر است.

جرثقیل دروازه ای چیست؟

 

جرثقیل دروازه ای نوعی جرثقیل سقفی با  پیکربندی یک تیر یا دو تیر است  که توسط پایه های مستقلی که روی چرخ ها یا در امتداد یک مسیر یا سیستم ریلی حرکت می کنند پشتیبانی می شود. جرثقیل های دروازه ای معمولاً زمانی در نظر گرفته می شوند که دلیلی برای عدم استفاده از سیستم باند هوایی وجود داشته باشد.

اینها معمولاً برای کاربرد در فضای باز یا زیر یک  سیستم جرثقیل پل سقفی موجود استفاده می شوند . برخلاف جرثقیل پل، جرثقیل دروازه ای نیازی به اتصال به سازه نگهدارنده ساختمان ندارد و نیاز به تیرهای باند و ستون های نگهدارنده دائمی را از بین می برد. در برخی موارد، این می تواند منجر به کاهش قابل توجه هزینه های مواد شود و می تواند راه حل مقرون به صرفه تری در مقایسه با جرثقیل پل مشخص شده مشابه سیستم‌های دروازه‌ای بزرگ‌تر ممکن است روی یک ریل یا مسیر تعبیه‌شده در زمین، معمولاً در یک خط مستقیم در یک منطقه کاری اختصاصی اجرا شوند. سیستم‌های دروازه‌ای قابل حمل کوچک‌تر روی چرخ‌ها کار می‌کنند و می‌توانند برای تعمیر و نگهداری یا کارهای ساخت سبک در اطراف یک مرکز جابجا شوند.

 

انواع جرثقیل دروازه ای

سیستم های جرثقیل دروازه ای کامل

سیستم‌های جرثقیل دروازه‌ای کامل محبوب‌ترین پیکربندی هستند – متشکل از دو پایه که روی ریلی که همسطح با سطح بالایی کف تعبیه شده است، سوار می‌شوند. آنها معمولاً در یک خط مستقیم در یک منطقه کاری اختصاصی اجرا می شوند. این طراحی به تجهیزات موتوری مانند بالابر قیچی، چنگال، چرخ دستی و کامیون اجازه می دهد تا روی آن بغلتد و از زیر جرثقیل عبور کند.

سیستم های جرثقیل نیمه دروازه ای

جرثقیل های دروازه ای همچنین می توانند با یک پایه سوار بر چرخ یا ریل و طرف دیگر جرثقیل سوار بر سیستم باند فرودگاه متصل به ستون های ساختمان یا دیوار جانبی سازه ساختمان طراحی شوند. اینها سودمند هستند زیرا می توانند فضای کف / فضای کار را برای شما ذخیره کنند. برخلاف جرثقیل پل، این راه‌اندازی نیازی به دو باند ندارد که توسط ستون‌های ساختمان پشتیبانی یا به آن متصل شوند.

سیستم های جرثقیل دروازه ای قابل حمل

جرثقیل های دروازه ای قابل حمل، سیستم های دروازه ای سبک تر هستند که روی چرخ ها کار می کنند. این چرخ ها به کاربر این امکان را می دهند که آن را در سرتاسر یک مرکز جابجا کند تا بتواند مواد یا بارهای مختلف را جابجا کند. وقتی خالی هستند و زیر بار نیستند، می‌توان آن‌ها را در هر جایی در سرتاسر محیط کاری مختلف جابه‌جا کرد که صرفه‌جویی در فضا و انعطاف‌پذیری بیشتری در فضای کف ارائه شود.

جرثقیل دروازه ای قابل تنظیم

جرثقیل دروازه ای قابل تنظیم را می توان با طراحی ارتفاع و دهانه متغیر طراحی کرد. قابلیت تنظیم به کاربر نهایی اجازه می دهد تا ارتفاع تیرها را تغییر دهد – انعطاف پذیری بیشتری را هنگام حمل و نقل یک سیستم دروازه ای به داخل و خارج از یک ساختمان را ارائه می دهد.

 

جرثقیل دروازه ای برای چه مواردی استفاده می شود؟

جرثقیل های دروازه ای کامل یا نیمه دروازه ای معمولاً برای کاربردهای ساخت سنگین، یا در فضای باز – محوطه های راه آهن، محوطه های حمل و نقل و کانتینر، محوطه های فولادی، و محوطه های ضایعات استفاده می شوند.

 

به طور معمول، جرثقیل دروازه ای قابل حمل برای بلند کردن و نگه داشتن چیزی در هنگام کار، ساخت یا مونتاژ آن استفاده می شود. بار لزوماً از طریق تأسیسات جابه‌جا نمی‌شود، اما خود دروازه می‌تواند برای کار بر روی قطعات یا تجهیزات مختلف جابجا شود.

سیستم های دروازه ای قابل حمل نیز می توانند انعطاف پذیری بیشتری نسبت  به جرثقیل بازویی  یا جرثقیل ایستگاه کاری ارائه دهند. جرثقیل بازویی معمولاً باید بر روی یک پایه بتنی ریخته شده نصب شود و پس از نصب – تقریباً دائمی است. یک جرثقیل دروازه ای قابل حمل کوچکتر می تواند همان نوع کار جرثقیل بازویی را انجام دهد.

ملاحظات طراحی جرثقیل دروازه ای

در حالی که یک جرثقیل دروازه ای در طراحی خود انعطاف پذیر است زیرا به تکیه گاه های ساختمانی متکی نیست و می تواند به صورت متحرک طراحی شود، اگر می خواهید از جرثقیل دروازه ای در تاسیسات خود استفاده کنید، باید مواردی را در نظر بگیرید.

برق رسانی

برای سیستم‌های دروازه‌ای بزرگ در فضای باز،  حلقه کابل یک گزینه رایج برق‌رسانی است . قرقره‌های کابل از طراحی ساده‌ای بهره می‌برند که دارای فنر یا موتور محرکه است تا کابل هادی را برای تجهیزات جرثقیل آزاد، بازیابی و ذخیره کند. آنها را می توان به صورت ثابت یا بر روی یک پایه چرخان نصب کرد تا کابل بتواند در زوایای و جهت های مختلف قابل دسترس باشد .

 

سازندگان جرثقیل سقفی می توانند با شما برای طراحی یک سیستم برق رسانی با استفاده از تیرهای سبک وزن یا یک سری از قطب ها همکاری کنند تا برق رسانی شما را از زمین دور نگه دارد. یا جرثقیل دروازه ای قابل حمل را می توان با سیم های بلندتر طراحی کرد تا منابع تغذیه ای را در خود جای دهد که ممکن است به منطقه کاری که جرثقیل به آن منتقل می شود نزدیک نباشد.

استفاده در فضای باز/بسته

اگر سیستم جرثقیل دروازه ای شما در فضای باز کار می کند، باید نوع رنگ یا پوشش اعمال شده و همچنین خود ماده را در نظر بگیرید. از آنجایی که جرثقیل در خارج از سوله استفاده می شود، به موادی مانند فولاد ضد زنگ یا فولاد گالوانیزه نیاز دارید که بتواند در برابر خوردگی مقاومت کند و در برابر اشعه ماوراء بنفش، رطوبت و گرما یا سرمای شدید مقاومت کند.

ترافیک وسایل نقلیه در نزدیکی جرثقیل

اگر قرار است در داخل و خارج از منطقه ای که نیاز به استفاده از جرثقیل خود دارند، ترافیک زیادی، لیفتراک ها و ماشین ها داشته باشند، اکثر مردم ترجیح می دهند از جرثقیل دروازه ای استفاده کنند. یک سیستم دروازه ای بزرگتر به لیفتراک ها امکان می دهد مواد را جمع آوری کنند و به شما امکان می دهد کامیون ها را برای بارگیری به داخل و خارج بیاورید. احتمالاً کارهای بزرگ‌تری که ما انجام داده‌ایم به همین دلیل بوده است.

ستون‌های تکیه‌گاه، مانند جرثقیل‌های پل، فضای با ارزشی را اشغال می‌کنند و همچنین مانعی برای کارگرانی هستند که در اطراف تأسیسات حرکت می‌کنند. اگر بتوانید آن ستون های پشتیبانی را حذف کنید، مانور دادن کارگران شما در آن منطقه بسیار آسان تر می شود.

با این حال، با هر نوع سیستم دروازه ای، باید در نظر بگیرید که چه تجهیزات یا پرسنلی در این نزدیکی کار می کنند. با یک دروازه‌ای که در مسیر ریل یا جاده حرکت می‌کند – یا حتی یک دروازه‌ای قابل حمل که در مناطق مختلف یک تاسیسات مانور می‌دهد – می‌خواهید از هرگونه مانع احتمالی که جرثقیل ممکن است با آن برخورد کند آگاه باشید. هر نوع ضربه ای می تواند به تابلوهای برق، کامیون های انتهایی، کنترل ها، جعبه دنده ها یا سایر اجزای نصب شده روی پایه های جرثقیل آسیب برساند.

 

سرعت جرثقیل سقفی

جرثقیل دروازه ای باید در کاربردهایی که سرعت اهمیت ندارد استفاده شود. شما می توانید جرثقیل پل را با سرعت بسیار بالایی راه اندازی کنید، اما در جرثقیل های دروازه ای بار معمولاً با سرعت کندتر حرکت می کند.

۲۳۴۵

موفقیت ها و رضایت مشتریان

یک کامنت

  1. […] جرثقیل دروازه ای، تیر بر روی پایه‌ها قرار می‌گیرد نه روی یک تیر معلق. […]

نوشتن یک پیام

Your email address will not be published.

پست مرتبط

تماس و مشاوره رایگان

کلمه کلیدی خود را وارد کنید