جرثقیل سقفی تک پل

جرثقیل سقفی تک پل

جرثقیل سقفی تک پل

 جرثقیل سقفی تک پل

جرثقیل سقفی تک پل نوعی جرثقیل سقفی  است که شامل دو یا چند باند هوایی است که در سازه نگهدارنده ساختمان تعبیه شده است. جرثقیل های پل دارای پیکربندی های مختلفی هستند و می توانند از یک یا دو تیر تشکیل شوند که اغلب به عنوان طرح تک تیر یا دو تیر نامیده می شود. تیرها را می توان از فولاد نورد ساخته شده یا با جوش دادن تیرها به طرح جعبه فولادی برای استحکام و استحکام بیشتر، ساخت.

پل یک تیر باربری است که در عرض جایگاه جرثقیل می گذرد و جزء ساختاری اولیه است که باند فرودگاه ها را به هم متصل می کند و بالابر را با استفاده از واگن برقی به جلو و عقب حرکت می دهد. واگن برقی و  بالابر  را می توان بسته به طراحی سازه ساختمان و الزامات مورد نیاز برای بالابر به گونه ای طراحی کرد که از بالا یا در حال اجرا باشد.

طراحی یک تیر یا دو تیر یکی از بزرگترین عوامل در پیچیدگی و  هزینه کلی  یک سیستم جرثقیل سقفی جدید خواهد بود. در این مقاله، مزایا، معایب و تفاوت‌های سیستم‌های جرثقیل پل تک تیر و دو تیر را مورد بحث قرار می‌دهیم. شما باید به طراحی پل  سیستم جرثقیل سقفی خود توجه دقیق داشته باشید  تا مطمئن شوید که الزامات وظیفه بلند کردن و محیطی که جرثقیل در آن کار می کند را درک می کنید.

 

تعریف جرثقیل سقفی تک پل

در یک جرثقیل تک پل، پل از یک تیر تشکیل شده است که از هر طرف توسط یک کامیون انتهایی پشتیبانی می شود. چرخ دستی و بالابر معمولاً زیر آویزان هستند – به این معنی که روی فلنج پایینی پل کار می کنند. پل به خودی خود می تواند از نظر  طراحی بالا یا در حال اجرا  باشد.

یکی از رایج ترین تصورات غلط در مورد جرثقیل های تک پل این است که به اندازه جرثقیل سقفی دو پل دوام یا کیفیت بالایی ندارند. اگر به درستی طراحی شود، جرثقیل تک تیر می تواند راه حل مناسبی برای کسب و کاری باشد که به جرثقیل سبک تا متوسط ​​نیاز دارد، یا برای تاسیساتی که فضای سر و/یا کف آن محدود است.

جرثقیل های تک پل اغلب مقرون به صرفه ترین راه حل بالابری برای کاربردها و صنایع مختلف هستند. جرثقیل های تک پل از مواد کمتری استفاده می کنند و فشرده تر و سبک تر از جرثقیل های دو پل هستند که باعث صرفه جویی قابل توجهی در هزینه ها در مواد، حمل و نقل و نصب می شود.

 

عیب اصلی سیستم جرثقیل تک تیر این است که آنها از نظر ظرفیت، دهانه و ارتفاع قلاب محدودیت دارند. جرثقیل دو تیر ممکن است راه حل بهتری برای جرثقیل های سقفی باشد که به ظرفیت بیش از ۱۵ تن و دهانه بیش از ۲۰ متر نیاز دارند.

توجه:  به ندرت جرثقیل تک پل با وزن بالاتر از ۱۵ تن را مشاهده خواهید کرد.

 

جرثقیل سقفی تک پل 3

 

مزایای جرثقیل تک پل:

 

  • ارزان تربودن به دلیل طراحی ساده تر واگن برقی، کاهش هزینه حمل و نقل، نصب ساده و سریع تر، و مواد کمتر برای تیرهای پل و باند
  • اقتصادی ترین گزینه برای  جرثقیل های سبک تا متوسط
  • نصب، سرویس و نگهداری آسان تر
  • ایده آل برای کارگاه ها، انبارها، محوطه های مواد و تاسیسات تولیدی
  • بار سبک تر روی ریل ها یا تیرهای باند به معنای  سایش کمتر تیرها و چرخ های انتهایی کامیون  در طول زمان است.
  • برای امکانات با فضای سر کم عالی است

 

 

جرثقیل سقفی تک پل 2

معایب طرح جرثقیل تک پل

 بالابر در زیر تیر متقاطع قرار می گیرد و نمی تواند به اندازه یک جرثقیل دو تیر ارتفاع قلاب را تامین کند

  1. در یک تیر پل فولادی نورد استاندارد، چرخ دستی بالابر در حال اجرا ممکن است باعث سایش زودرس فلنج پایینی تیر شود.
  2. ویژگی‌های خاص مانندتهیه، چراغ‌ها و اجزای خدمات سنگین ممکن است گران یا دشوار باشد
  3. ظرفیت کمتر

 

 

جرثقیل سقفی تک پل 4

پست مرتبط

تماس و مشاوره رایگان

کلمه کلیدی خود را وارد کنید